Фінальна зустріч учасників проекту «Водна Гармонія ERASMUS+» в Осло
З 5 до 8 жовтня представники проекту «Harmonising water related graduate education – Water Harmony ERASMUS+» (www.waterh.eu) від Норвезького університету природничих наук організували фінальну зустріч учасників проекту.
У заході взяли участь представники 10 університетів-партнерів з 7 країн: Норвезького університету природничих наук (м. Ос, Норвегія), ДВНЗ «Український державний хіміко-технологічний університет» (м. Дніпро, Україна), НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського», Черкаського державного технологічного університету, Вармінсько-Мазурського університету (м. Ольштин, Польща), Університету прикладних наук Східної Вестфалії-Ліппе (м. Гьокстер, Німеччина), Університету Джафна (м. Джафна, Шрі-Ланка), Університету Пераденія (м. Пераденія, Шрі-Ланка), Шаньдунського університету Цзяньчжу (м. Цзінань, Китай), Технологічного університету Циндао (м. Циндао, Китай). Своїх представників делегували ще п’ять університетів і організацій: Національний університет природокористування і водного господарства (м. Рівне, Україна); Південно-Казахстанський державний університет ім. М. Ауезова (м. Шимкент, Республіка Казахстан); Технічний університет Молдови (м. Кишинів, Молдова); Міжнародна асоціація з обміну студентами для проходження виробничої практики (International Association for the Exchange of Students for Technical Experience – IAESTE) (https://iaeste.org/); Dillon Consulting (м. Ванкувер, Канада) (http://www.dillon.ca/).
Це була остання зустріч учасників проекту, тому всі питання, винесені на обговорення, були пов’язані з аналізом виконаних завдань і підготовкою підсумкового звіту: фінансова звітність; звітність щодо мобільності студентів і викладачів; повний огляд розроблених лекційних матеріалів; огляд підготовлених лабораторних робіт; звіт про статус закупівлі і використання обладнання; електронне навчання – використання розроблених навчальних курсів на платформах дистанційного навчання університетів-учасників проекту; звіт про впровадження результатів реалізації проекту в різних університетах. Одним із головних питань було питання продовження співпраці між учасниками в освітній або науковій сферах.
На цей час розроблено, відрецензовано і розміщено на платформі дистанційної освіти Норвезького університету природничих наук 73 лекції (90% всіх лекцій) з курсів: «Управління водними ресурсами»; «Водопостачання»; «Очищення стічних вод»; «Управління промисловими стоками»; «Інновації та підприємництво»; «Академічне письмо, наукові публікації та презентації». З повним переліком лекцій можна ознайомитися на сторінці Кафедри технології неорганічних речовин та екології. Презентації розроблених курсів перенесено на платформу дистанційної освіти Українського державного хіміко-технологічного університету. Крім того, розроблено, відрецензовано і видано практикум з лабораторних робіт для курсів «Водопостачання» і «Очищення стічних вод», що складається з 17 лабораторних робіт.
Розроблений лабораторний практикум забезпечений необхідним лабораторним обладнанням, оскільки умовами проекту було передбачено фінансування закупівлі обладнання сумою 270 000 євро для університетів України, Китаю і Шрі-Ланки. На цей час в межах проекту профінансовано закупівлю обладнання на 266 554 євро (98,72%). Перелік придбаного обладнання містить більше ніж 100 найменувань, зокрема: спектрофотометри, турбідиметри-мутноміри, газові хроматографи, аналізатори нафтопродуктів у воді, кондуктометри, солеміри, іономіри, рН-метри, аналітичні і лабораторні ваги, сушильні шафи, термостати, дистилятори, муфельні печі, полярографи, флюоратори, аналізатори хімічного і біологічного споживання кисню, оксиметри, рефрактометри, мішалки, термостати тощо. Придбане обладнання активно використовується в навчальному процесі при виконанні студентами лабораторних і науково-дослідних робіт і дипломуванні.
Учасники проекту використовували різні варіанти мобільності студентів і викладачів – від коротких стажувань до повноцінного навчання протягом одного календарного року. Повну інформацію про результати мобільності представлено нижче.
Категорія | З країни | До країни (міста) | Кількість студентів та викладачів | Тривалість |
Викладачі | Норвегія, Польща, Німеччина | Дніпро, УДХТУ | 6 | 1 тиждень |
Київ, КПІ | 6 | 1 тиждень | ||
Черкаси, ЧДТУ | 6 | 1 тиждень | ||
Викладачі | Україна (УДХТУ, КПІ, ЧДТУ) | Норвегія, Польща, Німеччина | 6 | 1 тиждень |
6 | 1 тиждень | |||
6 | 1 тиждень | |||
Студенти | Україна, Польща, Китай, Німеччина, Шрі-Ланка, Норвегія | Норвегія | 27 | 3 тижні |
Шрі-Ланка | 18 | 3 тижні | ||
Китай | 18 | 3 тижні | ||
Студенти | Україна (УДХТУ, КПІ, ЧДТУ) | Норвегія | 11 | 1 рік |
Польща | 6 | 1 рік | ||
Німеччина | 6 | 1 рік | ||
Студенти | Польща | КПІ | 1 | 5 місяців |
УДХТУ | 2 | 5 місяців | ||
ЧГТУ | 2 | 5 місяців |
У ході зустрічі партнери поділилися своїми досягненнями щодо використання результатів проекту. Наприклад, демонстраційна пілотна установка з блоком зворотного осмосу, встановлена в селі на півночі Центральної провінції Шрі-Ланки, використовується як для потреб університету (навчання студентів і досліджень), так і для забезпечення людей очищеною водою в постраждалому регіоні (близько 200 осіб використовують воду з установки).
Проект «Водна Гармонія ERASMUS+» суттєво вплинув на всі аспекти діяльності нашого університету. Інформація про використання результатів проекту в УДХТУ міститься в звіті кафедри ТНР та Е. Це, зокрема: розробка платформи дистанційної освіти університету та розвиток електронного навчання; створення навчальної лабораторії з водопідготовки та водоочищення, сучасного комунікаційного центру (використовується для проведення онлайн-конференцій, лекцій, семінарів і розвитку дистанційного навчання), створення лабораторії з комплексного аналізу якості води (значна частина обладнання була придбана за кошти проектів «Водна Гармонія», але університет також співфінансував наповнення цих лабораторій); використання розроблених курсів для навчання студентів за кількома освітніми програмами; відкриття нової освітньої програми Технологія водопідготовки та водоочищення (ТВ) тощо. Повну презентацію щодо впровадження результатів реалізації проекту в університеті наведено на вкладці Кафедри технології неорганічних речовин та екології.
Крім питань підготовки звіту за підсумками проекту особливу увагу було приділено можливим напрямам розвитку співробітництва університетів-учасників проекту після його завершення. Учасники зустрічі визначили такі основні напрямки розвитку співпраці: 1) освіта; 2) просування інновацій за межами проекту; 3) спільні науково-дослідні роботи.
За першим напрямком було запропоновано такі варіанти співпраці:
– отримання міжнародних освітніх грантів (проектів);
– в межах вже існуючого консорціуму підготовка нової спільної освітньої програми (від початку до кінця);
– створення універсальної платформи для електронного навчання, доступної всім університетам консорціуму;
– підписання двосторонніх угод для міжнародного обміну студентами (навчання і стажування) та викладачами;
– спільне керівництво студентськими кваліфікаційними роботами, дисертаціями (зокрема, розробка програм подвійного диплома);
– підготовка нових модулів (курсів);
– обмін студентами та співробітниками з використанням програм ЄС;
– реєстрація студентів у студентських програмах у партнерських установах;
– співпраця в рамках окремих тристоронніх угод;
– розвиток програм короткострокової обмінної мобільності для викладачів (від одного до двох тижнів);
– обмін навчальними матеріалами;
– проведення онлайн-лекцій;
– використання державних субсидій для обміну студентами;
– створення мережі спільних лабораторій.
За другим напрямком було запропоновано такі варіанти:
– зміна культури / ставлення (сприяння підприємництву серед студентів і співробітників за підтримки університету);
– генерація ідей (стимуляція просування / мобілізації інноваційних ідей через студентські конкурси та змагання; мозковий штурм з партнерами; обговорення нагальних проблем з власниками підприємств – форуми, особисті зустрічі, стажування);
– сприяння фінансуванню (спільне фінансування інновацій; сприяння ідеям для фінансистів – форуми сприяння фінансуванню, університетські інкубатори, венчурні форуми, венчурний капітал для запуску / мобілізації інновацій в університетах).
Щодо третього напрямку було запропоновано такі основні варіанти співпраці:
– спільні дослідження рівня магістра (дисертації); обмін студентами / викладачами; обмін науковими співробітниками; спільна розробка наукових тем; спільна підготовка наукових статей; спільна розробка стандартів; спільна участь у конференціях і створення тематичних семінарів (круглих столів); створення наукової мережі для вирішення науково-технічних проблем; забезпечення доступу до місцевої адміністрації; організація міжнародних наукових конференцій; робота учасників проекту в місцевих компаніях або місцевому уряді; регулярний обмін ідеями в соціальних мережах; використання запрошених лекторів для підготовки дослідницьких пропозицій; пошук донорських організацій для двостороннього фінансування; спільне використання лабораторних ресурсів.
Приємною несподіванкою для учасників проекту стало вручення проф. Х. Ратнавірою символу проектів серії «Водна Гармонія» – статуетки «Крапля води». Кожен університет отримав цей символічний знак причетності до величезного консорціуму вчених, викладачів, виробничників, яких об’єднала спільна тема – Вода.
Крім основної програми учасники зустрічі мали нагоду відвідати дуже цікавий краєзнавчий музей «Z Museum» (Treungen, Telemark, http://www.z-museum.no/en/), а також насолодитися прекрасними пейзажами Норвегії.
Колектив проекту УДХТУ дякує колегам з Норвезького університету природничих наук за організацію зустрічі та комфортні умови її проведення, а всім колегам – за трирічну співпрацю!
До зустрічі в нових проектах!