XIV конференція українського ринку покриттів COATINGS-UA
27-28 лютого 2024 року в м. Київ відбулася XIV конференція з покриттів COATINGS-UA, де були представлені близько 150 компаній України з виробництва лаків, фарб, постачальники сировини, виробники тари, обладнання тощо.
Серед ключових питань було підготовка кадрів у галузі, проблематика якого настільки гостра, що питання було виділено в окремий блок конференції. До секції увійшли провідні фахівці технічних вишів міст України: Києва, Ужгорода, Львову та Дніпра. Державний вищий навчальний заклад «Український державний хіміко-технологічний університет» представляла доцент кафедри технологій природних і синтетичних полімерів, жирів та харчової продукції, кандидат технічних наук Руднєва Лариса Леонідівна із доповіддю “Як стати привабливим для роботодавця та залишитися конкурентноспроможним: участь вищої школи в становленні фахівця та взаємодія з бізнесом”.
На конференції Руднєва Лариса підняла важливе питання мотивації випускників хімічних спеціальностей пов’язати своє подальше життя з підприємствами галузі. Занепад технічної освіти, байдужість та відсутність підтримки з боку роботодавців, розірваність у ланцюгу освіта – наука – технологія – підприємство викликали бурхливе обговорення серед учасників конференції.
На жаль, виробники, підприємства, великий бізнес не завжди співчувають освітянам у проблемі підготовки кадрів. Хоча кадровий голод досяг масових масштабів не лише серед хімічної галузі промисловості. Великі виробники наразі не в повній мірі відчувають проблему, адже середній вік кадрового потенціалу 40-50 років, тож найближчим часом протягом 5-10 років зміна кадрів буде відбуватися поступово. А ось за цей час повинні підготувати нових молодих фахівців, яких, на жаль, уже зараз немає! Ті, хто повинен прийти та зайняти місце технолога, зараз повинні вчитися або вступити до університетів. Але дивлячись на фактори, які не сприяють повноцінній підготовці, сміливо можемо сказати, що знайти претендентів стає все складніше.
Руднєва Лариса зазначила, що реалізація підготовки кадрів може бути вирішена комплексним підходом:
- залучанням до викладання безпосередньо діючих фахівців галузі: технологів, інженерів, експертів з якості продукції (стейкхолдерів);
- спонсорська допомога або політика меценатства певних підрозділів закладів вищої освіти (облаштування навчальних фахових класів, надання у лізінг лабораторного обладнання, оснащення лабораторій);
- дуальна освіта – обопільні площадки для навчання студентів, спільні підлаштовані під сучасні вимоги навчальні програми та плани підготовки фахівців, підвищення кваліфікації на базі ЗВО.
А також нагадала, що ще на стадії започаткування взаємовідносин вищої школи та бізнесу в галузі хімічної технології між Державним вищим навчальним закладом «Український державний хіміко-технологічний університет» у 2013 році була укладена ГЕНЕРАЛЬНА УГОДА про координацію співробітництва в області створення умов: підготовки висококваліфікованих фахівців для українських виробників лакофарбової продукції та розвитку сировинної бази, нових матеріалів і технологій для отримання перспективних лакофарбових матеріалів і покриттів, яка спрямована на координацію та розширення науково-технічного співробітництва між Асоційованими членами «Асоціації УВЛП» – кафедрою хімічної технології високомолекулярних сполук (наразі це кафедра технологій природних і синтетичних полімерів, жирів та харчової продукції) Державного вищого навчального закладу «Український державний хіміко-технологічний університет» (м. Дніпро).
Варто відмітити, що серед сьогоднішніх працівників галузі більшість є випускниками саме ДВНЗ УДХТУ, а саме: Суворова Юлія, головний технолог кампанії Юні Партс, Мацука Олександр, технічний спеціаліст кампанії Ліка Груп, Павлюк Сергій, державний аудитор, аспірант кафедри ТПЖ та ХП, Олександр та Інесса Олейникови, засновники та власники Атолл Пеінт Україна, та багато інших представників великих кампаній – гравців на ринку хімічної промисловості. Постає питання: чим саме керувалися вони при обранні подальшого шляху професійної діяльності:
- можливістю розвитку;
- матеріальна складова;
- чи реалізація декількох потреб одночасно?
Особисто моя думка полягає в тому, що такі фахівці є унікальними – вони отримують достатньо сильну функціональну базу науково-практичних знань та вмінь, а значить, можуть сміливо конкурувати на ринку праці фахівців хімічної галузі. А далі йде питання реалізації. Що саме дало поштовх піти саме в цю так звану «непопулярну» галузь промисловості. У кожного з них буде своя відповідь, але кожен з них ще на етапі підготовки отримав досвід практичної співпраці з роботодавцями, бізнесом, стикнулися з реальними проблемами та задачами, залученням у новітні розробки та проєкти, виготовлення нових продуктів, створення нових рецептур тощо. Результатом є тісна співпраця вищої школи та виробничим корпусом. Неможливо існувати один без одного.
Також варто відмітити той факт, що серед учасників конференції були випускники ДВНЗ УДХТУ, що вже свідчить про безумовну важливість функціональної хімічно-технічної освіти як запоруки успішного розвитку як галузі так і економіки країни в цілому.