Обрати сторінку

Опитування здобувачів освіти бакалаврату та магістратури зі спеціальності «161 – Хімічні технології та інженерія» (вибірковий блок ХДК)

На кафедрі аналітичної хімії і хімічної технології харчових добавок та косметичних засобів проведено опитування студентів бакалаврату та магістратури щодо навантаження, методів навчання, критеріїв оцінювання та якості освітньої програми спеціальності «161 – Хімічні технології та інженерія» в рамках вибіркового блоку ХДК. Метою опитування було визначити, проаналізувати та поширити кращі практики організації освітньої діяльності. Опитування проводилося шляхом online-анкетування анонімно та на добровільних засадах. В опитуванні взяли участь студенти груп ХДК 3-5 курсів. Результати опитування були проаналізовані і обговорені на засіданні кафедри. Прийнято рішення взяти до уваги зауваження і пропозиції студентів та посилити з ними роз’яснювальну і профорієнтаційну роботу.

Результати анкетування студентів 3-го курсу і коментарі викладачів кафедри:

  1. Як Ви ставитесь до проведення комп’ютерного тестування на заключному етапі вивчення кожної дисципліни?

37,5% студентів дали відповідь, що негативно, бо це створює додаткове навантаження на студента. Але ж очевидно, що тестування дає можливість оперативно перевірити знання студентів і особливо на заключному етапі вивчення дисципліни. Очевидно, хто не вчився впродовж семестру, тому потрібен час для підготовки до тестів, тобто саме такий студент отримує додаткове навантаження.

  1. Чи вистачає Вам часу для самостійної пізнавальної діяльності при вивченні дисциплін?

50% – так, 50% – ні. Якщо половині студентів вистачає часу, а половині – ні, то виникає питання чим займаються ті, яким не вистачає часу? Працюють? Але ж в навчальному плані студентів не передбачено час на роботу під час навчання. Тобто студент не повинен витрачати час, який заплановано міністерством на навчання, на вирішення своїх особистих питань. Студенти, яким не вистачає часу на самостійну пізнавальну діяльність, повинні переглянути свої графіки і виділити додатковий час на навчання. Університет не може скоротити навчальні плани.

  1. Як Ви вважаєте, кількість іспитів на кожній сесії є оптимальною?

62,5 % -ні, краще їх було не більше трьох. Так, зазвичай кількість іспитів під час сесії – три. Для студентів оптимальним завжди є мінімальна кількість іспитів. Однак для підготовки бакалаврів із високим професійним рівнем необхідно проводити контроль знань із найбільш важливих дисциплін. Саме виходячи із цієї логіки обрані дисципліни, іспити за яких винесені на сесію.

  1. Як на Вашу думку, проведення письмового контролю знань збільшує здатність до засвоєння матеріалу за дисципліною?

37,5 % – задовільно, 37,5 % – скоріше погано, 25 % – скоріше добре. Письмовий контроль вимагає більшої уваги та в незначній мірі підвищує навантаження на студента, тому студент суб’єктивно вважає, що проведення письмового контролю не збільшує здатність до засвоєння матеріалу.

  1. Форми контролю (екзамени та заліки) різноманітні, зрозумілі, цікаві, нестандартні.

37,5% – так,  62,5 % – ні. В умовах недостатньої кількості аудиторних годин (з причини їх перерахунку у бік скорочення на неповні групи) викладачі використовують саме стандартні форми контролю (іспит, тестування). Ці форми контролю призначені для остаточного контролю знань за дисциплінами. Про які нестандартні форми контролю йде мова? Наприклад, в формі кросвордів!?

  1. Науково-педагогічними працівниками здійснюється аргументація та коментування отриманих програмних результатів навчання.

50% – так, 50%. – ні. Викладачі найчастіше використовують не термін «програмні результати аналізу», а аргументують та коментують конкретні результати навчання.

  1. Вкажіть форми контрольних заходів, які дозволяють найбільш результативно перевірити досягнення програмних результатів навчання

12,5% – реферат, 22,5 – тестування, 12,5% – іспит, контрольна робота і т.п. Широкий спектр відповідей студентів щодо найбільш результативних форм контрольних заходів відповідає різним типам пам’яті, стабільності нервової системи та комфортності проходження контрольних заходів.

  1. Ваші пропозиції до порядку повторного проходження підсумкових контрольних заходів».

50% опитуваних вважають, що студенту необхідно давати можливість переписати роботу, але за умов, що викладач покаже їх помилки та допоможе зрозуміти матеріал. Пояснення матеріалу, який студент не розуміє, відбувається на заняттях та консультаціях і в студентів є можливість поставити питання, які їх цікавлять. Після проведення підсумкових контрольних заходів за правилами міністерства переписувати роботу не можна. 

Результати анкетування студентів 3-го курсу і коментарі викладачів кафедри:

  1. Як Ви вважаєте, чи усі дисципліни, які Ви вивчаєте, необхідні для Вашої професійної діяльності?

11% – так, 44% – частково, 44% – ні. Точка зору студентів щодо необхідності всіх дисциплін для професійної діяльності студентів фактично є суб’єктивною та базується на тому, що студенти ще недостатньо обізнані із майбутньою професійною діяльністю. Для покращення ситуації необхідно рекомендувати викладачам приділяти більшу увагу висвітленню необхідності їх дисципліни для майбутньої професійної діяльності студентів. Студенти правильно відповіли, що вільний вибір дисциплін професійної підготовки реалізується частково. Однак це чітко пов’язано із тим, що в циклі професійної підготовки існують дисципліни так званого «ядра», які є обов’язковими для вивчення.

  1. Якими дисциплінами, на Вашу думку, слід доповнити цикли загальної та професійної підготовки?

33% – англійська мова. З точки зору необхідності англійської мови у подальшому має сенс доповнити цикл загальної підготовки іноземною мовою.

  1. Які з дисциплін, на Вашу думку, можна вилучити з ОП підготовки фахівців Вашої спеціальності?

З 7-ми опитаних студентів 2 вказали, що нічого не потрібно видаляти, а 3 вказали на бажання видалити одну із дисциплін гуманітарного профілю. І лише 1 студент вказав на необхідність видалення такої дисципліни професійної підготовки, як «Основи проектування хімічних виробництв». Після майже 20 років існування спеціальності (а зараз  вибіркового блоку ХДК спеціальності «161 – Хімічні технології та інженерія»), склалася раціональна добірка фахових дисциплін, що забезпечують необхідні компетенції випускникам бакалаврам ХДК. Вилучення дисципліни «Основи проектування хімічних виробництв» неможливо, оскільки вона є обов’язковою компонентою циклу професійної підготовки. Ця дисципліна освітньо-професійної програми також  забезпечує  логічну послідовність вивчення дисциплін для достатньої підготовки студента для виконання кваліфікаційної роботи бакалавра (дипломного проекту).

  1. Що, на Вашу думку, слід змінити в ОП для Вашої спеціальності?

Серед 7 студентів, що пройшли опитування, 4 не вважають, що необхідно щось змінювати. Троє студентів вважають необхідним покращувати методичну роботу, додати сучасну літературу та збільшити практичну складову. Треба визнати, що 2-х річний  карантин та війна 2022 року унеможливили  якісну (а інколи і будь-яку) практичну підготовку з фахових дисциплін і з виробничої практики. Це об’єктивний факт. Очевидно, навчальні плани на дистанційне і очне навчання повинні відрізнятися з точки зору організації навчального процесу, наявності комп’ютерного забезпечення тощо.

 Результати анкетування студентів 5-го курсу і коментарі викладачів кафедри:

  1. Скільки часу на тиждень Ви приділяєте самостійній підготовці до занять з дисциплін?

20% – 2 години, 80% – 2-4 години.  Відповіді незрозумілі. 20% студентів вказують на недостатність кількості часу для самостійної роботи при вивченні дисциплін. Можливо, треба збільшити кількість годин на самопідготовку?

  1. Як Ви вважаєте, збільшення кількості використання інтерактивних методів навчання при викладанні дисципліни підвищить їх якість?

80% – так, 20% – ні. Опитування на 5 курсі проходила група з 5 студентів, для якої аудиторне навантаження було всього 50% від запланованого навчальним планом. Наявність достатньої кількості аудиторних годин дала б можливість викладачам використовувати різноманітні інтерактивні методи навчання. На жаль, не завжди кількість (інтерактивних методів навчання) переходить в якість.