Обрати сторінку

Лекція «Вплив політики українізації на дитячу літературу 1920–30-х років»

12 травня 2024 року Сніжана ЖИГУН, професор кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, прочитала лекцію «Вплив політики українізації на дитячу літературу 1920–30-х років» для студентів кафедри філології та перекладу, які обрали для себе спеціальність «Середня освіта». Матеріал лекції дуже корисний не тільки в аспекті вивчення дисципліни «Дитяча література» і знання особливостей розвитку конкретного сегмента української літератури, але й для розуміння настроїв сучасного суспільства.

Лекторка акцентувала, що для більшовиків література була дієвим засобом впливу на свідомість громадян, тому ще в 1924 році на черговому з’їзді партії вони ухвалили рішення «творити літературу для дітей під пильним наглядом і керівництвом партії», саме художні твори мали забезпечувати соціалізацію школярів «відповідно до затверджених норм». Це оприявнилося через такі тренди: ідеальний головний герой революції / громадянської війни – росіянин за походженням, Ленін і Сталін – орієнтири для жовтенят і піонерів, робітники – рушійна сила соціалістичного способу життя, а селяни – його приховані вороги тощо. Відповідно радянські твори для дітей не відбивали світ, а конструювали його, нівелюючи національні особливості, деформуючи уявлення про світ і місце СРСР в ньому, формуючи таким чином у недорослих реципієнтів розуміння, що вихолощення національних маркерів і русифікація є прогресивним культурним явищем, у результаті якого роскультура має поглинути інші. Українські письменники, всупереч ідеології більшовиків, у творах для дітей розробляли свої теми, сформувавши свій (контр)канон (ідеї соборності українських земель, розділених на той час, важливість міжнаціональних поваги і взаєморозуміння, історична тематика тощо).

Щиро вдячні лекторці за нову інформацію і корисно проведений час!