Обрати сторінку

Фінальна зустріч учасників проекту «Водна Гармонія ERASMUS+» в Осло

З 5 до 8 жовтня представники проекту «Harmonising water related graduate education – Water Harmony ERASMUS+» (www.waterh.eu) від Норвезького університету природничих наук організували фінальну зустріч учасників проекту.

У заході взяли участь представники 10 університетів-партнерів з 7 країн: Норвезького університету природничих наук (м. Ос, Норвегія), ДВНЗ «Український державний хіміко-технологічний університет» (м. Дніпро, Україна), НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського», Черкаського державного технологічного університету, Вармінсько-Мазурського університету (м. Ольштин, Польща), Університету прикладних наук Східної Вестфалії-Ліппе (м. Гьокстер, Німеччина), Університету Джафна (м. Джафна, Шрі-Ланка), Університету Пераденія (м. Пераденія, Шрі-Ланка), Шаньдунського університету Цзяньчжу (м. Цзінань, Китай), Технологічного університету Циндао (м. Циндао, Китай). Своїх представників делегували ще п’ять університетів і організацій: Національний університет природокористування і водного господарства (м. Рівне, Україна); Південно-Казахстанський державний університет ім. М. Ауезова (м. Шимкент, Республіка Казахстан); Технічний університет Молдови (м. Кишинів, Молдова); Міжнародна асоціація з обміну студентами для проходження виробничої практики (International Association for the Exchange of Students for Technical Experience – IAESTE) (https://iaeste.org/); Dillon Consulting (м. Ванкувер, Канада) (http://www.dillon.ca/).

Це була остання зустріч учасників проекту, тому всі питання, винесені на обговорення, були пов’язані з аналізом виконаних завдань і підготовкою підсумкового звіту: фінансова звітність; звітність щодо мобільності студентів і викладачів; повний огляд розроблених лекційних матеріалів; огляд підготовлених лабораторних робіт; звіт про статус закупівлі і використання обладнання; електронне навчання – використання розроблених навчальних курсів на платформах дистанційного навчання університетів-учасників проекту; звіт про впровадження результатів реалізації проекту в різних університетах. Одним із головних питань було питання продовження співпраці між учасниками в освітній або науковій сферах.

На цей час розроблено, відрецензовано і розміщено на платформі дистанційної освіти Норвезького університету природничих наук 73 лекції (90% всіх лекцій) з курсів: «Управління водними ресурсами»; «Водопостачання»; «Очищення стічних вод»; «Управління промисловими стоками»; «Інновації та підприємництво»; «Академічне письмо, наукові публікації та презентації». З повним переліком лекцій можна ознайомитися на сторінці Кафедри технології неорганічних речовин та екології. Презентації розроблених курсів перенесено на платформу дистанційної освіти Українського державного хіміко-технологічного університету. Крім того, розроблено, відрецензовано і видано практикум з лабораторних робіт для курсів «Водопостачання» і «Очищення стічних вод», що складається з 17 лабораторних робіт.

Розроблений лабораторний практикум забезпечений необхідним лабораторним обладнанням, оскільки умовами проекту було передбачено фінансування закупівлі обладнання сумою 270 000 євро для університетів України, Китаю і Шрі-Ланки. На цей час в межах проекту профінансовано закупівлю обладнання на 266 554 євро (98,72%). Перелік придбаного обладнання містить більше ніж 100 найменувань, зокрема: спектрофотометри, турбідиметри-мутноміри, газові хроматографи, аналізатори нафтопродуктів у воді, кондуктометри, солеміри, іономіри, рН-метри, аналітичні і лабораторні ваги, сушильні шафи, термостати, дистилятори, муфельні печі, полярографи, флюоратори, аналізатори хімічного і біологічного споживання кисню, оксиметри, рефрактометри, мішалки, термостати тощо. Придбане обладнання активно використовується в навчальному процесі при виконанні студентами лабораторних і науково-дослідних робіт і дипломуванні.

Учасники проекту використовували різні варіанти мобільності студентів і викладачів – від коротких стажувань до повноцінного навчання протягом одного календарного року. Повну інформацію про результати мобільності представлено нижче.

КатегоріяЗ країниДо країни (міста)Кількість студентів та викладачівТривалість
ВикладачіНорвегія, Польща, НімеччинаДніпро, УДХТУ61 тиждень
Київ, КПІ61 тиждень
Черкаси, ЧДТУ61 тиждень
ВикладачіУкраїна (УДХТУ, КПІ, ЧДТУ)Норвегія, Польща, Німеччина61 тиждень
61 тиждень
61 тиждень
СтудентиУкраїна, Польща, Китай, Німеччина, Шрі-Ланка, НорвегіяНорвегія273 тижні
Шрі-Ланка183 тижні
Китай183 тижні
СтудентиУкраїна (УДХТУ, КПІ, ЧДТУ)Норвегія111 рік
Польща61 рік
Німеччина61 рік
СтудентиПольщаКПІ15 місяців
УДХТУ25 місяців
ЧГТУ25 місяців

У ході зустрічі партнери поділилися своїми досягненнями щодо використання результатів проекту. Наприклад, демонстраційна пілотна установка з блоком зворотного осмосу, встановлена в селі на півночі Центральної провінції Шрі-Ланки, використовується як для потреб університету (навчання студентів і досліджень), так і для забезпечення людей очищеною водою в постраждалому регіоні (близько 200 осіб використовують воду з установки).

Проект «Водна Гармонія ERASMUS+» суттєво вплинув на всі аспекти діяльності нашого університету. Інформація про використання результатів проекту в УДХТУ міститься в звіті кафедри ТНР та Е. Це, зокрема: розробка платформи дистанційної освіти університету та розвиток електронного навчання; створення навчальної лабораторії з водопідготовки та водоочищення, сучасного комунікаційного центру (використовується для проведення онлайн-конференцій, лекцій, семінарів і розвитку дистанційного навчання), створення лабораторії з комплексного аналізу якості води (значна частина обладнання була придбана за кошти проектів «Водна Гармонія», але університет також співфінансував наповнення цих лабораторій); використання розроблених курсів для навчання студентів за кількома освітніми програмами; відкриття нової освітньої програми Технологія водопідготовки та водоочищення (ТВ) тощо. Повну презентацію щодо впровадження результатів реалізації проекту в університеті наведено на вкладці Кафедри технології неорганічних речовин та екології.

Крім питань підготовки звіту за підсумками проекту особливу увагу було приділено можливим напрямам розвитку співробітництва університетів-учасників проекту після його завершення. Учасники зустрічі визначили такі основні напрямки розвитку співпраці: 1) освіта; 2) просування інновацій за межами проекту; 3) спільні науково-дослідні роботи.

За першим напрямком було запропоновано такі варіанти співпраці:

– отримання міжнародних освітніх грантів (проектів);

– в межах вже існуючого консорціуму підготовка нової спільної освітньої програми (від початку до кінця);

– створення універсальної платформи для електронного навчання, доступної всім університетам консорціуму;

– підписання двосторонніх угод для міжнародного обміну студентами (навчання і стажування) та викладачами;

– спільне керівництво студентськими кваліфікаційними роботами, дисертаціями (зокрема, розробка програм подвійного диплома);

– підготовка нових модулів (курсів);

– обмін студентами та співробітниками з використанням програм ЄС;

– реєстрація студентів у студентських програмах у партнерських установах;

– співпраця в рамках окремих тристоронніх угод;

– розвиток програм короткострокової обмінної мобільності для викладачів (від одного до двох тижнів);

– обмін навчальними матеріалами;

– проведення онлайн-лекцій;

– використання державних субсидій для обміну студентами;

– створення мережі спільних лабораторій.

За другим напрямком було запропоновано такі варіанти:

зміна культури / ставлення (сприяння підприємництву серед студентів і співробітників за підтримки університету);

генерація ідей (стимуляція просування / мобілізації інноваційних ідей через студентські конкурси та змагання; мозковий штурм з партнерами; обговорення нагальних проблем з власниками підприємств – форуми, особисті зустрічі, стажування);

сприяння фінансуванню (спільне фінансування інновацій; сприяння ідеям для фінансистів – форуми сприяння фінансуванню, університетські інкубатори, венчурні форуми, венчурний капітал для запуску / мобілізації інновацій в університетах).

Щодо третього напрямку було запропоновано такі основні варіанти співпраці:

– спільні дослідження рівня магістра (дисертації); обмін студентами / викладачами; обмін науковими співробітниками; спільна розробка наукових тем; спільна підготовка наукових статей; спільна розробка стандартів; спільна участь у конференціях і створення тематичних семінарів (круглих столів); створення наукової мережі для вирішення науково-технічних проблем; забезпечення доступу до місцевої адміністрації; організація міжнародних наукових конференцій; робота учасників проекту в місцевих компаніях або місцевому уряді; регулярний обмін ідеями в соціальних мережах; використання запрошених лекторів для підготовки дослідницьких пропозицій; пошук донорських організацій для двостороннього фінансування; спільне використання лабораторних ресурсів.

Приємною несподіванкою для учасників проекту стало вручення проф. Х. Ратнавірою символу проектів серії «Водна Гармонія» – статуетки «Крапля води». Кожен університет отримав цей символічний знак причетності до величезного консорціуму вчених, викладачів, виробничників, яких об’єднала спільна тема – Вода.

Крім основної програми учасники зустрічі мали нагоду відвідати дуже цікавий краєзнавчий музей «Z Museum» (Treungen, Telemark, http://www.z-museum.no/en/), а також насолодитися прекрасними пейзажами Норвегії.

Колектив проекту УДХТУ дякує колегам з Норвезького університету природничих наук за організацію зустрічі та комфортні умови її проведення, а всім колегам – за трирічну співпрацю!

До зустрічі в нових проектах!